Kopinkeräyspeli

 

Kopinkeräyspelin ydinajatus on kerätä mahdollisimman monta peräkkäistä koppia. Peli soveltuu erinomaisesti 5-7-vuotiaille lapsille, jotka opettelevat esikoulussa tai koulussa muutenkin numeroita, sillä joukkueiden olisi hyvä laskea itse omat suorituksensa. Peliä voi pelata parin kanssa, tai pienryhmäjoukkueissa

Peliohjeet

Verkon toisella puolella ei ole vastustaja, vaan pelikaveri, jonka kanssa yhteistyössä yritetään saada mahdollisimman hyvä tulos aikaiseksi. Jos kopinkeräyspeliä pelaa vain kaksi lasta, pysyvät he koko ajan paikoillaan. Jos peliä pelaa pienryhmä, on kentällä molemmin puolin verkkoa kerrallaan yksi pelaaja, muiden odottaessa vuoroa takarajan takana, antaen näin työrauhan suorittajalle.

Suorituksensa jälkeen pelaaja poistuu kentältä oman jononsa viimeiseksi, ja jonon ensimmäisenä oleva pelaaja tulee hänen tilalleen. Pallo voidaan toimittaa verkon yli joko:

  • Kahden käden alakautta heittona
  • Omasta heitosta suoritettavalla sormilyönnillä tai ala-aloituksella
  • Suoralla sormi- tai hihalyönnillä

Pelin alussa joukkueet saavat itse valita mitä suoritustapaa he käyttävät. Vain peräkkäiset onnistuneet suoritukset lasketaan. Kun pallo tippuu lattiaan, se ei ylitä verkkoa,tai pallon toimittamiseen käytetään väärää tekniikkaa, aloitetaan laskeminen alusta. Paras tulos jää aina voimaan, ja sitä yritetään parantaa seuraavilla kerroilla.

Lisää liikettä

Jos peliin halutaan lisää liikettä, voidaan pelaajat ohjeistaa juoksemaan suorituksen jälkeen salin päähän ja koskettamaan takaseinää ennen kuin hän palaa oman jono viimeiseksi. Tämä kikka kannattaa ottaa käyttöön varsinkin silloin kun pelaajia on paljon. Matkan varrelle voidaan rakentaa myös pienet temppuradat, jolloin poistuessaan kentältä lapsen tulee tehdä esim. kuperkeikka tai kärrynpyörä, hyppiä muutaman aidan yli tai ryömiä läpi lyhyen tunnelin. Vain mielikuvitus on rajana!

Kentän koko ja verkon korkeus

Kentän koolla ei ole merkitystä, koska kyseisessä pelimuodossa palloa ei yritetä saada lattiaan, joten rajoja ei tarvitse sopia. Yhdelle lentopalloverkolle mahtuu helposti kolme peliä. Verkon korkeudellakaan ei ole merkitystä. On kuitenkin hyvä huomioida, että mitä korkeammalla verkko on, sitä haasteellisempaa pallo on saada sen yli, mutta samalla korkea verkko pakottaa pallon lentoradan korkeammaksi, jolloin se on myös kauemmin ilmassa. Tämä puolestaan antaa toisella puolella verkkoa olevalle pelaajalle enemmän aikaa reagoida, liikkua ja tehdä oma suorituksensa. Pelaajien pituudesta riippuen suositeltava verkon korkeus on jossain 160-200 cm välissä.

Peliväline

Ensisijaisesti pelivälineenä käytetään Mikasa SKV5 lentopalloa, mutta tarvittaessa peliin voittaa myös jonkun muun pehmeän pallon. Halutessaan ryhmä voi valita pelivälineeksi myös oikean lentopallon (Mikasa MVA400).

Pistelasku

Pelissä lasketaan onnistuneita peräkkäisiä suorituksia. Toimitsija kirjaa joukkueiden parhaat suoritukset, kun joukkue käy ilmoittamassa tuloksen parantumisesta. Pelaajien ja käytettävissä olevan verkkotilan puitteissa tapahtuman järjestäjä määrittelee mikä on yhden pelin kesto. Yhden pelin suositeltava kesto on 5 min, jonka jälkeen verkon toisella puolella oleva pelikaveri, tai pelikaverijoukkue vaihtuu. Uuden pelikaverin kanssa aloitetaan uusi ennätyksen metsästys. Tapahtuman raportissa ilmoitetaan parhaat tulokset pelitavoittain. Kaikkia pelitapoja ei tarvitse käyttää samassa tapahtumassa.