2 vs 2 paripeli

2 vs 2 paripelin ydinajatuksena on opettaa lapsille, että lentopallon on kolmen kosketuksen peli. Joukkueella on siis käytössään kolme kosketusta, joista viimeinen on jo suora lentopallokosketus ilman koppia. Joukkueesta kaksi (2) pelaajaa on kerrallaan kentällä. Loput joukkueen jäsenet odottavat vuoroaan kiertovaihdossa. Ihanteellinen joukkueen koko on 3-5 pelaajaa. Kuudesta pelaajasta kannattaa rakentaa jo kaksi joukkuetta. Pelin tueksi tarvitaan valmentajia.

Peliohjeet

Peliajatuksena on saada pallo verkon yli vastustajan kenttään ja estää palloa putoamasta omaan kenttään.

Joukkueen on aina pakko käyttää 2-3 kosketusta, joista ensimmäinen ja toinen voivatolla koppeja. Koppi on pallon kiinniotto, josta suoritus jatkuu välittömästi:

  • Ylä- tai alakautta heittona pelikaverille
  • Omasta heitosta suoritettuna sormilyöntinä pelikaverille
  • Suorana sormi- tai hihalyöntinä pelikaverille

Pallo kädessä saa kaatua, mutta pallo ei saa osua maahan. Peli jatkuu pelaajan noustua ylös. Pallo kädessä ei saa ottaa askeleita. Kääntyminen on sallittu.

Poikkeus:

Mikäli pallo otetaan kopiksi aivan keskirajan tuntumassa, pelaaja voi ottaa yhden askeleen kentälle päin, ja jatkaa sen jälkeen suoritustansa.

Hyökkäyslyönti on vapaa, joten iskulyönti on myös sallittu. Hyökkäys ei kuitenkaan saa olla koppiavusteinen, vaan se tulee tehdä suoraan pelikaverin passista. Jos pelaaja laittaa koppiavusteisen sormi-, hiha- tai iskulyönnin toiselle puolelle verkkoa, saa vastapuoli tästä pisteen.

Pelaajan verkkoon koskeminen antennien välisellä alueella on virhe. Pallo saa osua verkkoon. Aloitus annetaan aloitusrajan takaa (sulkapallokentän syöttöraja) vartalon etupuolelta suoritettavana kahden käden alakautta heittona tai ala-aloituksena. Aloituksen suorittaa aina se pelaaja, joka jää kentälle pidempään kentällä olleen poistuttua kiertovaihtoon. Joukkueet aloittavat vuorotellen,riippumatta siitä kumpi joukkue voittaa pisteen.

Ennen peliä arvotaan ensimmäisen erän aloittava joukkue (toinen joukkue aloittaa toisen erän). Pallot pelataan loppuun asti. Se joukkue kumpi syöttää seuraavaksi suorittaa kiertovaihdon. Edellisen pallon syöttänyt joukkue ei tee kiertovaihtoa. Pidempään kentällä ollut pelaaja lähtee pois ja uusi pelaaja tulee tilalle. Erän ensimmäistä kiertovaihtoa tehtäessä joukkue itse sopii, kumpi pelaajista tulee pois kentältä. Tämän jälkeen pelaajien kiertojärjestys säilyy samana koko erän ajan. Kun joukkueelle tulee syöttövuoro, on aloitusvuoro pelaajalla, joka jää kentälle toisen pelaajan mennessä kiertovaihtoon.

KUVA 10: ESIMERKKI KAHDESTA KENTÄSTÄ SAMALLA VERKOLLA JA PELAAJIEN ERILAISISTA SIJOITTUMISVAIHTOEHDOISTA, SEKÄ KIERTOVAIHTOJÄRJESTYKSESTÄ.

Kentän koko ja verkon korkeus

Pelikentän pituus on 12–13,4m ja leveys 4,5m, eli puolet aikuisten lentopallokentän leveydestä. Näin ollensamalla verkolla voidaan pelata kahta peliä. Aloitusrajan etäisyys on 2–2,2 m keskilinjasta, eli sulkapallokentän syöttöraja. Takarajana toimii hyvin sulkapallokentän kaksin- tai nelinpeliraja (Kuvassa 7 takaraja on asetettu kaksinpeliviivalle, 12 metriin).

Verkon korkeus on 160-170 cm. Kentän takakulmiin voidaan laittaa kartiot helpottamaan vuoroaan odottavien pelaajien kentän hahmottamista.

Pistelasku

Jokaisesta voitetusta pallosta tulee piste. 2 vs 2 paripelissä pelataan kaksi erää 15 pisteeseen, joten peli voi päättyä 1-1,ja erät 15-14, 14-15. Pisteiden laskun apuna käytetään pöytäkirjaa ja pistetaulua.Hyvä vinkki siihen, kumpi joukkue on syöttövuorossa, on kurkistaa pistetaululle. Joukkue joka syötti erän ensimmäisen pallon, on syöttövuorossa aina kun pisteiden yhteenlaskettu summa on parillinen. Erän alussa vastaanottovuorossa ollut joukkue kiertää kun pisteiden yhteenlaskettu summa on pariton.

Peliväline

Pelivälineenä käytetään Mikasan SKV5 lentopalloa